13-e etappe: Uitgerust op pad - Reisverslag uit Interlaken, Zwitserland van Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon - WaarBenJij.nu 13-e etappe: Uitgerust op pad - Reisverslag uit Interlaken, Zwitserland van Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon - WaarBenJij.nu

13-e etappe: Uitgerust op pad

Door: Piet namens Lucien en Remco

Blijf op de hoogte en volg Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon

16 Mei 2010 | Zwitserland, Interlaken

Om 6.00 uur vroeg opgestaan en een klein uurtje later van Karins huis in Naters gelopen naar het station in Brig. Carmen vond het geweldig dat we speciaal voor haar verjaardag de plannen hadden gewijzigd.
Woensdag zal zij ons gaan vergezellen als derde pelgrim.

Met de trein van 7.20 uur van Brig Bahnhof in Wallis kwamen we aan op het Hauptbahnhof Bern en maakten we om 8.30 uur een overstap naar Bern-Wankdorf. Daar hebben we uit de garagebox van Andrea (zus van Carmen en Karin) onze Santosjes opgepakt en weer opgetuigd.
Nadat we de huissleutels in de brievenbus van Andrea hadden gegooid zaten we rond 9.30 uur weer op de fiets en reden langs het station in Bern om richting onze eindbestemming Interlaken te gaan.

In de stad Bern waren al vroeg veel fans van Youngboys te zien. FC Basel won echter met 2-0 en is in de Zwitserse Super League verzekerd van de dertiende landstitel uit de clubgeschiedenis. Lucien kon toch nog niet weten dat zijn eigen cluppie later op de dag glansrijk zou winnen van Roda JC met 4-1- Een groot deel van de dag reden zij dan ook in het shirt van FC Utrecht. En dat heeft geholpen!

De fietsroute ging vervolgens langs Bern-Zentrum, Muri, Münsingen en Rubigen. Daar sloegen we rechtsaf de Ahre over voor Route 8 richting Interlaken. Dit is een prachtige route door de bossen. We reden een lang bos binnen vlak voor Thun. Uit het bos gekomen liep de weg parallel langs de snelweg.

Om 11.30 uur kwamen we Thun binnen. En Thun? Brak de zon door en was het lekker fietsen door de stad. Gauw doorgegaan, de bossen verlaten en rechts zagen we de besneeuwde hoge Alpen.
Vlak voor Spiez reden we over een ravijn via een prachtige ijzeren brug met een mooie beek eronder. Daarna doemde de stad Spiez voor ons op en zagen we rechts de driehoekige berg de Niesen (2362 m). Deze markante top is een echt begrip onder de inwoners van het Berner Oberland.

We voelden ons ook meteen alweer thuis. Een gezegde luidt: "Trägt der Niesen einen Hut, so wird das Wetter wieder gut" (wanneer de Niesen een hoed draagt - dat wil zeggen: door wolken omringd wordt - wordt het goed weer).
Het hele traject was bijna hetzelfde als in de trein, alleen moesten we nu zelf fietsen. Met een mooi uitzicht op de Thunersee hebben we een broodje gegeten en genoten van het uitzicht. Onderweg hebben we nog een paar foto's voor Marinus genomen van een ouderwetse stoomtrein .
Het vervolg liep langs de mooie Thunersee naar Interlaken, waar we om 14.30 uur aankwamen bij de stamkroeg van Lucien. Helaas was deze pas om 15.00 uur open, dus we besloten eerst naar Goldswill te gaan, een paar kilometer verderop waar de kunstenaar en vriend van Lucien, Fons Verstaeten, woont. Bij hem lekker gekletst en tegen 18.30 uur teruggevlogen naar de pub. Het was inmiddels koud en miezerig geworden. Piet, de Nederlandse eigenaar van de stamkroeg 'Brasserie 17' bood ons al snel een slaapplaats aan en zette ons een lekkere Rugenbrau voor!
Piet heeft al 15 jaar samen met Bart deze kroeg. We hopen Bart snel ook te zien en ons op te maken voor het eten en de gezelligheid! En gezellig gaat het zeker worden met de overwinning van FC Utrecht, de mooie tocht en het weerzien van de kroeg-eigenaren. Nu eerst douchen en lekker eten.
En uiteindelijk gaan deze twee Youngboys dan toch weer tussen de lakens in Interlaken.

Vandaag 72 km afgelegd

• 16 Mei 2010 - 19:30

Marinus:

Hoi Remco en Lucien,
    Zo te lezen zijn jullie al weer lekker in het ritme gekomen.
    Nog harstikke bedankt voor jullie SMS-jes en ik lees dat Piet een nog veel grotere schrijver is; Chapeau!

• 16 Mei 2010 - 19:36

Anita:

Het klinkt allemaal zo leuk en gezellig dat je bijna vergeet dat jullie ook nog moeten fietsen.

Op dit moment zijn jullie dus lekker aan het eten en hebben vast een gezellige avond bij die vrienden : )

Bij deze alvast succes voor morgen gewenst!

• 16 Mei 2010 - 19:37

Ruud En Ria:

Het gaat allemaal lekker zo.Heren niet te veel gaan vieren dat fc utreg gewonnen heeft,voor je het weet zit er morgen een kater achterop. Hopelijk mooi weer morgen en veilige km.

• 16 Mei 2010 - 19:45

Dennis+Natasja:

Heren fietsers,

Eerst met de trein van Brig naar Bern om vervolgens 2 dagen terug te fietsten van Bern naar Brig.... ben zelf natuurlijk maar een simpele ziel, maar ik zou gekozen hebben voor 3 dagen bier drinken in Brig :-)! En dan stiekem melden dat de twee zwaarste etappes niet geheel gefietst kunnen worden omdat de beide passen dichtzijn, jaja...

Nu ff serieus: jongens, mooie route vandaag weer. Leuke plaatsjes van het mooie Zwitserland. In de Europa League zal Utreg Basel wel even terug op hun plaats zetten.

Viel spaB, Dennis en Natasja

• 16 Mei 2010 - 20:29

Jan En Marty:

Hoi Remco,
    Leuk dat jullie wat foto's bij de vorige dagen gezet hebben, nu zien wij hoe jullie het maken. Gelukkig hebben jullie nu wat beter weer,in italie is het ook niet al te best.
    Maar jongens wel volhouden en over de passen de postkoest nemen.
    Groetjes J&M

• 17 Mei 2010 - 18:15

Piet En Geralda:

Marinus, bedankt voor de altijd prachtige verslagen! Het is een eer het over te mogen nemen een paar keer en je bent een uitestekende leermeester. Respect dus!
    En Loes en Rem: succes en woensdag spreek ik je weer!

• 10 Juni 2010 - 12:27

Piet En Bert:

Harstikke leuk, niet alles gelezen, maar zie dat jullie goed aangekomen zijn, leuk van de foto van onze bar
    happy inn lodge Brasserie 17
    Zie jullie nog wel, kom dan maar een biertje pakken, groeten

Verslag uit: Zwitserland, Interlaken

Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon

Lucien: Jaren geleden ging ik met goede vrienden (Huub, Connie, Frans en Margot) en natuurlijk ook Remco mee naar Zuid-Frankrijk, waar wij bevangen werden door het fietsvirus. Bij thuiskomst besloten we exact 4 jaar geleden om een Santos trekkingbike te kopen en hebben die toen gelijk in die mooie meimaand uitgeprobeerd in de Pyreneeën. Inmiddels ben ik ook met een goede collega/vriend Arthur naar Santiago geweest, een geweldige ervaring was dit. Gelijk erna werden er plannen gemaakt om weer een mooie tocht te maken en dat werd dus Rome. In Brig sluit Carmen Lehner de zus van...aan, klasse! Ik verheug me erop en wil bij deze Marinus, Piet, Geralda en Suzan bedanken voor het vullen van deze site. Remco: geïnspireerd door de geweldige fietservaringen van Lucien naar Santiago, ook een trotse bezitter van een Santos-fiets en samen meerdere schitterende fietstochten gemaakt in de Pyreneeën met Lucien, wil ik nu ook een pelgrimstocht op de fiets afleggen. Niet de bestemming, maar de reis zelf als doel om tot mijzelf te komen. Carmen: Meine Motivation ist es mal was aussergewöhnliches zu tun. Aus dem Alltag herauszubrechen. Den Einklang mit der Natur zu erleben. Eine zeit erleben wo die wichtigsten Grundbedürfnisse zählen und aller Ueberfluss wegbleibt. Zu spüren wo Grenzen sind und diese zu überwinden. Ich freue mich in der Gruppe auf dem Weg zu sein, auf Entdeckungen und auf gemeinsame Erlebnisse. Innerlich Entspannung zu finden durch die körperlichen Anstrengung und der Nähe zur Natur. Der Weg als Ziel.

Actief sinds 20 Maart 2010