Behalen oorkonde Vaticaanstad - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon - WaarBenJij.nu Behalen oorkonde Vaticaanstad - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon - WaarBenJij.nu

Behalen oorkonde Vaticaanstad

Door: Lucien

Blijf op de hoogte en volg Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon

04 Juni 2010 | Vaticaanstad, Vatican City

Vandaag weer op de camping een openbaar vervoer-kaartje gekocht voor 6 euro, daar kan je in de hele regio Rome gebruik maken van openbaar vervoer metro bus trein. We stonden weer vroeg aan de straat tegenover de camping omdat we ons Certificaat en onze laatste stempel wilden halen. Dit keer kwam de bus wel opdraven zij het een 20 minuten later, maar ach....

Rond half 11 kwamen we bij San Piedro aan en liepen rustig onder de strak blauwe lucht naar het st. Pietersplein, het was inmiddels goed warm geworden en hoopten toch snel binnen te komen.

Toeristen stonden al rijen dik te wachten om de St Pieter om binnen te gaan, maar wij hadden onze paspoorten van de Via Francigena, we liepen links het plein op en filmde gelijk dit schitterende gebouw en plein met zijn mooie beelden en fonteinen, achter was een straat die afgesloten werd door de Zwitserse garden hier komen allen diplomaten, priesters werknemers of de Paus zelf binnen, Op mijn beste Zwitserse mijn doel verteld en gevraagd om een laatste stempel en het vel begeerde Testimonium, De lanzen gingen de lucht in en we konden op het laten zien van ons stempelpaspoort zomaar door, achter het vaticaan aangekomen was een politiepost ,ook hier konden we door en werden naar de bewaking doorverwezen. De bewaking heeft gebeld met een of andere priester die zou komen stempelen en het begeerde document kwam uitreiken, echter dit is Italie de beste man was er nog niet, of lag te slapen of was nog bezig, we moesten over 40 minuten terugkomen en weer vragen.

Weer langs de bewaking gelopen en maar het postkantoor van vaticaanstad bekeken en in een bookshop een boek van Rome gekocht, verder wat op plein gefilmd.

Na 40 minuten was het al na 12 uur en teruggegaan weer langs de Zwitserse garde en naar de bewaking door.
Nu zaten er meerdere pelgrims, fietsers uit nederland en wandelaars uit België, Italie en Duitsland.

We moesten weer wachten en in die tijd wat met de fietsers uit Nederland gesproken, toen na ruim een half uur ineens de beste man kwam opdraven, hij nam ons mee naar zijn buro binnen het vaticaan waar we met het groepje van ongeveer 10 man moesten plaats nemen. de paspoorten met stempels werden ingeleverd om te stempelen, hij liet ons achter in zijn buro en na weer een half uur kwam hij terug, in die tussentijd moesten we een verhaal in zin boek schrijven en nu schreef hij onze namen erin, datum van vertrek plaats vertrek en datum aankomst en doel van de reis, de paspoorten met stempel Vaticaan kregen we terug, maar nog geen Testimonium, die moest nog gedrukt worden op echt perkament officieel van het Vaticaan, de spanning steeg weer wachten maar volgens ons worden we nu heel mooi beloond voor het wachten, we kregen een private rondleiding van hem naar het graf van Petrus, hier komt normaal geen toerist bij.
we liepen een pleintje over en gingen een gang in, een deur ging open en we stonden ineens midden in de dom van het Vaticaan tussen alle toeristen in, onze ogen knipperden van al deze weelde, wat een groot gebouw en wat een pracht en praal, onder de koepel kan met gemak de domtoren van Utrecht onder zo groot en hoog is het, we liepen verder en aan de zijkant stond een wacht en een touw voor een trap naar beneden, die ging alleen voor ons open en we liepen nu naar de gewelven van het Vaticaan, hier komt normaal niemand meer, geen toeristen, de gangen waren prachtig beschilderd en in vele nissen stonden prachtige beelden, verder veel prive kapellen, we kwamen nu ook langs het graf van de toemalige pauzen, aan de overkant was een kleine kapel en we bevonden ons nu onder het graf van Petrus, we konden een trappetje op en als we bukten konden we een rode steen zien, dit was de eerste steen die gelegd was voor deze St Pieter, het graf lag nu boven ons
Hierna liepen we weer naar boven en kregen nog en korte rondleiding langs de mooie plaatsen van het vaticaan, vervolgens gingen we terug naar het kantoor en waren de Perkamenten Testimonium klaar
De namen werden voorgelezen en we kregen het mooie document uitgereikt, op het testimonium staat Petrus en Paulus afgedrukt en staat een tekst in het Latijn verder de namen vermeld en datum aankomst.
Dit alles gefilmd en toen de sint Pieter uit.

We wilden heel graag de sint Pieter nog op om vanuit de koepel het uitzicht van Rome te genieten,maar de wachttijd bedraagt ruim een uur, weer voordeel dus dat je pelgrim was want je kon zo doorlopen zonder te betalen, we besloten naar de Sixtijns kappel te gaan, via het Vaticaanmuseum

Daar aangekomen, kan ik er veel woorden aan kwijt ,maar het is met een woord te omschrijven adembenemend mooi, wat een kunst en pracht, prachtige schilderijen van Michelangelo
Na al deze indrukken gingen we voldaan weer terug naar de rust van de camping.

• 08 Juni 2010 - 07:39

Willem:

Mooi, wat een belevenis moet dat geweest zijn.
    Zie je gauw groet

• 08 Juni 2010 - 09:18

Esther:

wat een mooie ervaring moet dat geweest zijn.
    Jullie hebben het op een hele bijzondere manier beleefd ik was ook in Rome maar dit is een bijzondere wijze om een bijzonder mooie stad te zien, benieuwd naar de fotos ,liefs mij

• 08 Juni 2010 - 10:52

Marinus:

Wauw, wat een prachtige belevenis. Dit zullen jullie je hele leven niet meer vergeten. Ave.

• 08 Juni 2010 - 11:45

Astrid:

Echt geweldig, leuk dat je de verslagen nog tot het eind heb doorgeschreven, wel een hele apparte ervaring, niet voor vele weggelegd.Geniet ervan ben trots op jullie

• 08 Juni 2010 - 18:24

Helga:

Jongens en dame wat een mooie verhalen, geweldig. Proficiat met het bereiken van Rome en behalen van jullie document. Benieuwd naar jullie foto's en verdere verhalen

• 08 Juni 2010 - 21:00

Piet:

Wat een bijzondere belevenis. Met de spanning of je het mooie document wel krijgt de gewelven van het Vaticaan in, onder het graf voelt aan als bijzonder jongensboek. Leuk dat ze toch die moeite genomen hebben!
    Gefeliciteerd!

• 15 Juni 2010 - 15:45

Arie Brouwer:

Gefeliciteerd, weer zón mooie oorkonde. Geweldig

Verslag uit: Vaticaanstad, Vatican City

Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon

Lucien: Jaren geleden ging ik met goede vrienden (Huub, Connie, Frans en Margot) en natuurlijk ook Remco mee naar Zuid-Frankrijk, waar wij bevangen werden door het fietsvirus. Bij thuiskomst besloten we exact 4 jaar geleden om een Santos trekkingbike te kopen en hebben die toen gelijk in die mooie meimaand uitgeprobeerd in de Pyreneeën. Inmiddels ben ik ook met een goede collega/vriend Arthur naar Santiago geweest, een geweldige ervaring was dit. Gelijk erna werden er plannen gemaakt om weer een mooie tocht te maken en dat werd dus Rome. In Brig sluit Carmen Lehner de zus van...aan, klasse! Ik verheug me erop en wil bij deze Marinus, Piet, Geralda en Suzan bedanken voor het vullen van deze site. Remco: geïnspireerd door de geweldige fietservaringen van Lucien naar Santiago, ook een trotse bezitter van een Santos-fiets en samen meerdere schitterende fietstochten gemaakt in de Pyreneeën met Lucien, wil ik nu ook een pelgrimstocht op de fiets afleggen. Niet de bestemming, maar de reis zelf als doel om tot mijzelf te komen. Carmen: Meine Motivation ist es mal was aussergewöhnliches zu tun. Aus dem Alltag herauszubrechen. Den Einklang mit der Natur zu erleben. Eine zeit erleben wo die wichtigsten Grundbedürfnisse zählen und aller Ueberfluss wegbleibt. Zu spüren wo Grenzen sind und diese zu überwinden. Ich freue mich in der Gruppe auf dem Weg zu sein, auf Entdeckungen und auf gemeinsame Erlebnisse. Innerlich Entspannung zu finden durch die körperlichen Anstrengung und der Nähe zur Natur. Der Weg als Ziel.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 2050