10e Etappe; Remco valt voor Zwitserland - Reisverslag uit Liestal, Zwitserland van Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon - WaarBenJij.nu 10e Etappe; Remco valt voor Zwitserland - Reisverslag uit Liestal, Zwitserland van Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon - WaarBenJij.nu

10e Etappe; Remco valt voor Zwitserland

Door: Marinus namens Lucien Geutjes en Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon

11 Mei 2010 | Zwitserland, Liestal

Om 08:30 zijn we op gestaan. Lucien had slecht geslapen en Remco had aardig doorgezaagd. Het begin van een ‘drama’-dag. Het ontbijt was heel goed; muesli en broodjes. Ook voor onderweg hebben we broodjes meegenomen. Buiten was het vrij fris, bewolkt, maar wel droog.

Onze Duitse vriend Stephan is vandaag weer de hele dag met ons meegefietst. Na vertrek vanaf ons hotel hebben we eerst het vestingstadje Neuf-Brisach nog even rondgefietst. Het plaatsje zag er aardig verlaten en mistroostig uit, daarom zijn we maar snel op pad gegaan. Volgens ons route boek zaten we 70 km van Basel. Dat is dus iets verder dan de wegwijzers aangeven.

Langs diverse kleine dorpjes zijn we naar het plaatsje Blodelsheim gefietst. Dit was volgens onze informatie het laatste plaatsje waar we inkopen konden doen, voordat we Zwitserland zouden inrijden. We hebben er stokbrood, kaas, ham en frisdrank gekocht. Een paar kilometer verderop kwamen we in een uitgebreid bos terecht. We hebben zo’n 20 km door het bos gefietst. De weg was gelukkig wel geasfalteerd. Het schoot in ieder geval lekker op. We bereikte snelheden van 24 / 25 km per uur. Op een gegeven moment vloog vlak voor Remco zijn fiets een hert het pad over, om aan de overkant weer in het bos te verdwijnen. Bij het plaatsje Kembs kwamen we weer bij een kanaal. Het vlakke land strekte zich kilometers voor ons uit. De zon kwam tussen de wolken door en de temperatuur liep aardig op. We zijn doorgefietst naar Village Neuf. Hier kwamen we over een ophaalbrug. Als we naar het landschap keken, kregen we het gevoel of we in Nederland waren. Rechts zagen we allemaal donkere wolken en hoorde we het onweer. Ook zagen we af en toe een bliksem flits. We kwamen bij een zandpad aan, maar we wilden de snelheid erin houden. We waren niet blij met dit naderende onweer.

5 Km voor Basel barste de bui echt los. Gelukkig stonden er om de kilometer vogelwachthuisjes. Hier zijn we gestopt en hebben we ruim een half uur geschuild voor het onweer en de harde regen. Na het half uur toch maar weer de fiets op. Een paar kilometer verderop, bij Huninque, begon het weer te regenen. We zaten nu 2 km voor Basel. Om 15:15 uur gebeurde het. We waren op ongeveer 200 meter van de grensovergang, toen het wiel van de fiets van Remco in een spoorrail, welke over de weg liep terecht kwam. Remco ging languit over de weg. Nadat hij weer overeind gekrabbeld was, bleek zijn hand gelukkig niet kapot, maar zijn broek en fietstas wel. Lucien had het welkom in zijn 2e Vaderland wel wat anders voorgesteld. Toch hebben ze de fiets maar even voor de Zwitserse vlag geparkeerd om een mooie grensfoto te maken. Het was 15:20 uur.

We besloten om maar even niet de route uit ons routebord te volgen, maar de rode borden Basel city. Uiteindelijk bereikte we via een heel stijl pad omhoog de 12e eeuwse ‘Münster van Bazel’. Hier heeft Stephan even op de fietsen gepast en zijn Remco en Lucien ieder een pelgrimsstempel gaan halen. Toen we weer buiten kwamen verzocht Stephan ons om even om de Kathedraal heen te lopen. We konden toen genieten van een mooi uitzicht over de stad en de Rijn. Zo kijkend hebben we even onze planning gemaakt. Basel is namelijk een dure stad om te overnachten. We besloten door te fietsen en buiten Basel een slaapplaats te zoeken.

We zaten nog maar net op de fiets of het begon weer te regenen. Onder een Kanteel van de stadsmuur hebben we vervolgens weer 15 minuten staan schuilen. We besloten om te proberen Listal te bereiken. Dit was nog 22 km fietsen. Onderweg, bij Pratteln, kwamen we ook al een hotel tegen. Maar ook dit hotel was veel te duur voor ons arme pelgrims. De weg vervolgend, kwamen we uiteindelijk in Liestal. Hier was echter geen slaapplaats. Ons werd een hotel 2 km terug gewezen. Dus wij weer de fiets op en teruggefietst. Hotel Radackerhof had in eerste instantie ook dure kamers. Na wat praten konden we met z’n drieën een kamer krijg voor 1 prijs. Dat was een goed alternatief. Dus dit hebben we gedaan. Alleen voor het eten moesten we weer 1 km terug fietsen. We hebben gegeten in Frenkendorf tegenover het station. Daar kwamen we Bahnhofi tegen, een soort pizzeria. Hier hebben we de man een pizza en 2 halve liters bier op. Het bier was om te bekomen van deze vreselijke dag.

Om 21:15 uur zijn we op onze kamer beland, weer met 93 kilometers op de dagteller. We hopen morgen op beter weer. Maar voor vrijdag hebben we gehoord dat er onder de 1500 meter sneeuw kan gaan vallen.
O ja, de vrouw van het hotel heeft een Pelgrimstocht te voet gemaakt naar Santiago de Compostella.

• 12 Mei 2010 - 06:13

Sandra:

Heej Remco en co,

Hier dan ook een reactie van mij. Ik vind het leuk om zo nu en dan de reisverslagen door te lezen. Jullie zijn wel echte bikkels hoor, bravo!!

Groetjes, en hopelijk nog veel fietsplezier met iets beter weer,

Sandra

• 12 Mei 2010 - 06:47

Dennis:

Heren,

Een echte pelgrim blijft niets bespaard, maar dit was zeker geen fijne dag. Een liter bier maakt veel goed, maar tegenover deze tegenslag hadden een paar glazen extra ook niet meer geholpen. Snel vergeten dus, en morgen weer met nieuwe frisse moed door!

Geniet van het mooie Zwitserland en leef met de dag!

Succes voor vandaag!

Groeten, Dennis

• 12 Mei 2010 - 08:15

Bianca:

Het weer zit tegen, een valpartij en toch fietsen jullie behoorlijk wat km! Wat een doorzettingsvermogen!! Petje af hoor!!!

• 12 Mei 2010 - 09:45

Luuk:

Hey Remco en Co, petje af en toch wel een beetje jaloers ;-).

• 12 Mei 2010 - 10:39

Carmen:

Super genial willkommen in der Schweiz. hätte mir für Euch Sonne gewünscht oder zumindest kein Regen. Hoffen wir auf besseres Wetter.
    Freue mich auf Euch bis bald Carmen

• 12 Mei 2010 - 13:15

Jan En Marty:

Hoi Remco.
    Sjonge,wat een avontuur ik ben blij dat jij en je fiets nog heel zijn en verder kunnen gaan met de pelmgrimstocht, wat dat is het nu wel geworden voor jou.
    Nu nog een sneeuwschuiver voor je fiets binden en de pas over.
    Remco is was wel blij dat je gisteravond gebeld had om te zeggen dat je nog heel was.
    Nu roepen wij ieder die dit leest voor mooi weer.
    Verder vinden wij het nog staads goed van jou om zo ver te fietsen.
    Groetjes J&M

• 12 Mei 2010 - 16:51

Ouss:

He pompstok!!
    Je verast me toch nog, je bent zelfs al verder dan Maastricht, goet bezig. BEHEEEEEEEEEEEEEEH

• 12 Mei 2010 - 17:52

Nienke:

Dag Fietsers,
    Balen van het weer... maar dat maakt de tocht nog stoerder! En hier is het niet veel beter hoor.
    Zo te lezen genieten jullie gelukkig tijdens de snelle ritten ook nog van de uitzichten.
    Het gaat jullie goed!

Groetjes

• 12 Mei 2010 - 18:24

Muurdertie:

Hey Luus, goed bezig hoor! Echt knap....en wat een doorzettingsvermogen!
    Met Kyra gaat alles goed.

Goede tocht verder!
    Ik lees jullie reisverslagen met veel plezier.
    Liefs, Muurtje

Verslag uit: Zwitserland, Liestal

Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon

Lucien: Jaren geleden ging ik met goede vrienden (Huub, Connie, Frans en Margot) en natuurlijk ook Remco mee naar Zuid-Frankrijk, waar wij bevangen werden door het fietsvirus. Bij thuiskomst besloten we exact 4 jaar geleden om een Santos trekkingbike te kopen en hebben die toen gelijk in die mooie meimaand uitgeprobeerd in de Pyreneeën. Inmiddels ben ik ook met een goede collega/vriend Arthur naar Santiago geweest, een geweldige ervaring was dit. Gelijk erna werden er plannen gemaakt om weer een mooie tocht te maken en dat werd dus Rome. In Brig sluit Carmen Lehner de zus van...aan, klasse! Ik verheug me erop en wil bij deze Marinus, Piet, Geralda en Suzan bedanken voor het vullen van deze site. Remco: geïnspireerd door de geweldige fietservaringen van Lucien naar Santiago, ook een trotse bezitter van een Santos-fiets en samen meerdere schitterende fietstochten gemaakt in de Pyreneeën met Lucien, wil ik nu ook een pelgrimstocht op de fiets afleggen. Niet de bestemming, maar de reis zelf als doel om tot mijzelf te komen. Carmen: Meine Motivation ist es mal was aussergewöhnliches zu tun. Aus dem Alltag herauszubrechen. Den Einklang mit der Natur zu erleben. Eine zeit erleben wo die wichtigsten Grundbedürfnisse zählen und aller Ueberfluss wegbleibt. Zu spüren wo Grenzen sind und diese zu überwinden. Ich freue mich in der Gruppe auf dem Weg zu sein, auf Entdeckungen und auf gemeinsame Erlebnisse. Innerlich Entspannung zu finden durch die körperlichen Anstrengung und der Nähe zur Natur. Der Weg als Ziel.