9e Etappe; 1/3 achter de rug - Reisverslag uit Neuf-Brisach, Frankrijk van Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon - WaarBenJij.nu 9e Etappe; 1/3 achter de rug - Reisverslag uit Neuf-Brisach, Frankrijk van Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon - WaarBenJij.nu

9e Etappe; 1/3 achter de rug

Door: Marinus namens Lucien Geutjes en Remco Froon

Blijf op de hoogte en volg Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon

10 Mei 2010 | Frankrijk, Neuf-Brisach

Soms waan je je onbespied, maar dan is er toch zoiets als een broekzakbeller. Op de voice mail van Marinus is zo’n bericht van de GSM van Lucien terecht gekomen. Volgens Vodafone is dit bericht ingesproken op 9 mei om 19:28 uur. Soms was het moeilijk te volgen, maar ik waag toch een poging:
Lucien: “Als we goed gegeten hebben en ook veel, dat is een heel groot bord vol, wat moet ik allemaal nog meer eten?”
Remco: “… geen idee ……”
Lucien: “Wat eten we toch alles. … Biefstuk en alles.”
Remco : “… nou biefstuk? ... gewoon een warme hap…... en pasta..”
Remco: harde zucht (buikt kennelijk uit)
Lucien: “ik kijk zelf nog wel ….Ik moet echt aan mijn lijn denken. …. Moet goed eten, maar”
Iemand: “…”
Iemand: zucht
Lucien: “Hoe lang hebben we eigenlijk ge…..”
Remco: “.. weet niet”
------------------------------------------------
Terug naar vandaag.
Om 08:30 uur ontbeten. Buiten miezert het. We zaten in een mooi hotel, met een vriendelijke waard. Gisteren hebben we nog uitgebreid gesproken over de streek en de wijn uit Elzas. Stephan besloot om ook vandaag bij ons te blijven. Overigens is zijn achternaam Klimiuk. Hij heeft Poolse voorouders, welke tijdens WO II door de Duitsers gedwongen werden voor hen te vechten.
Het besluit van Stephan was met name ingegeven door de donkere wolken en regen welke boven het Zwarte Woud / Vogezen in Duitsland zichtbaar waren.

Om 09:15 uur zijn we met zijn drieën op de fietsen gestapt. De tocht van vandaag begon door een mooi groot bos. Door de lichte regen rook dit bos heerlijk. Er hing een soort bieslook geur. Na ongeveer 1 uur reden we een voorstad van Straatsburg in. We reden langs het Rijnkanaal. In dit kanaal lagen diverse grote schepen afgemeerd. Het geheel leek wel wat op de haven van Lageweide bij Utrecht. We fietsten verder richting de stad.
Lucien SMSt vervolgens om 10:27 uur: “Hoi zitten nu in Strassbourg, 22 km gereden door mooi bos, nu weer droog, 139 km Basel.”

In Straatsburg zijn we rechtstreeks naar de Kathedraal van Straatsburg gefietst. We kwamen door een erg mooie binnenstad, met heel oude vakwerkhuizen. Sommige van deze huizen stonden helemaal voorover gebogen. We reden de kleine markt voor de Notre-Dame op en zetten daar onze fietsen neer. Stephan ging wat kaarten posten en Lucien en Remco zijn in de Kathedraal de eerste stempel van deze pelgrimstocht gaan halen. We kregen een hele mooie stempel met een afbeelding van de Notre Dame Straatsburg en mooie woorden; “Behouden tocht.” Goede reis.

Na het bezoek aan de Kathedraal wilden we zo snel mogelijk weg. We hadden vandaag pas 25 km afgelegd, maar we wilden zo ver mogelijk komen. Morgen willen we proberen Zwitserland te bereiken. Door de haast, reden we eerst nog even verkeerd. We fietsen weer richting Duitsland. Maar we hadden van de week al besloten dat we in Frankrijk zouden blijven. Een kwartier later waren we echter weer op onze route. We fietsten naar een dijk langs het Rhone-Rijn kanaal. Vlak voor deze dijk zagen we een Turkse supermarkt met allemaal blikjes in de etalage. Hier zijn we gestopt om brood (zo’n echt rond Turks brood) en drinken te kopen. Na deze stop kwamen we omstreeks 11:30 uur bij de dijk aan. Hier begon het weer keihard te gieten. Gelukkig reden we de eerste 10 km onder grote platanen door. Hierdoor waren we grotendeels beschut tegen de regen. Een nadeel was wel dat grote bomen grote wortels hebben. De wortels bobbelde dan ook door het asfalt heen. Verderop waren andere bomen en hadden we niet zo’n last van de wortels.

Omstreeks 13:00 uur hadden we zo’n 50 km gefietst en waren we bij Gerstheim. We zagen toen rechts een mooi chaletje liggen. Gelukkig stopte het toen ook met regenen. Bij het chaletje hebben we lekker gegeten. Het menu kostte 5 euro per persoon. Hiervoor kregen we biefstuk, patat, brood, 2 worstjes en water. Tevens hebben we hier nog 3 bakken echte Franse koffie achterover geslagen.

Om 13:45 uur zaten we weer op de fiets. De omgeving was meer landelijk geworden. Onze planning was om in ieder geval Marcholsheim te halen, maar als het mogelijk was Neuf-Brisach. We vervolgde de dijk tot Neunkirchen en bogen daar af de weilanden in. We fietsten over de Route Nationale en door kleine dorpjes. O ja, toen we de dijk verlieten kwamen we 2 andere bepakte fietsers tegen. Echte pelgrims. Zij waren onderweg van Wiesbaden (D) naar Santiago de Compostella (E). We hebben gezellig wat ervaringen uitgewisseld en zijn een stuk met elkaar op gefietst.

Om 16:30 uur kwamen we aan bij Marcholsheim. Remco had vandaag een goede tret en Lucien en Stephan wilden ook verder. Hierop werd besloten om door te fietsen en er nog 20 km extra uit te persen. We kunnen dan morgen Basel halen. Zo gezegd zo gedaan. Om 17:45 uur reden we dan Neuf-Brisach (F) binnen. Aan de overkant van de Rijn, in Duitsland, ligt de plaats Breisach am Rhein (D). Volgens onze planning zouden we hier morgen pas zijn. We liggen nu dus precies 1 dag voor op onze planning.

Neuf-Brisach is een heel mooie oude vestingstad. Volgens een wegwijzer zaten we op 2.245 wandel kilometers van Santiago de Compostella. Als hotel hebben we vandaag Hôtel Aux Deux Roses. Onze fietsen hebben we 150 meter verderop in een boerenstal geparkeerd en aan elkaar vastgemaakt. Na het dagelijkse telefoontje gaan we eerst een biertje drinken en de dag overzien. Remco heeft zich al gedoucht. Lucien moet nog. Het weer is momenteel prima. De hemel is mooi blauw en de zon schijnt volop.

Voor ons is het ook een feestelijke dag want 1/3 van de route zit erop. Morgen rijden we Zwitserland in. De wegwijzers geven aan dat we daar momenteel 58 km vandaan zitten. Met de fiets zal het ongetwijfeld wat langer zijn, maar dat geeft niet.

Om 20:00 is het eten. Tot morgen (of misschien eerder, dat ligt aan onze GSM’s)

• 10 Mei 2010 - 19:12

Edwin:

Toppie jongens dat het zo lekker gaat. Zit al te wachten op jullie Zwisterland ervaring.

Even voor jullie een tip. In Basel zit je sneller op het verkeerde dan op het goede pad ......

Groet Edwin, Anton en Liubov

• 10 Mei 2010 - 19:22

Pietjo:

He makkers! Een dag eerder dan t schema!!! En dat met pokkeweer. Echt goed! Ik las dat jullie getabt worden. Zit de geheime dienst achter jullie aan dat je zo hard doorfietst? Waar is Stephan gebleven? Heb je hem naar de Zuid-pool gestuurd? Mooie verhalebn weer! Op naar de Zwiters! Zet ;m op!

• 10 Mei 2010 - 20:04

Dennis:

Hej Remco,

Leuk je even gesproken te hebben vandaag! Voor de 2e keer in je leven in de Notre Dame van StraBbourg; nog ff en je wordt bekeerd!

Morgen naar Zwitserland. Jullie denken dat jullie op 1/3 zijn, maar als ik even simpel redeneer, wordt dit het vierde land van de vijf, dus da's al 80% :-)

Viel Spass in der Schweiz!

Groeten, Dennis en Natasja

• 10 Mei 2010 - 21:39

Anita:

Hey Lucien en Remco, morgen al in Zwitserland. Wat goed van jullie!

Jij maar zeggen Lucien dat je er een beetje tegen op zag qua conditie nou als ik het zo lees gaat het allemaal super goed en kun je het goed volhouden.

Echt heel leuk om jullie reisverslag te lezen.

Goede reis!

• 11 Mei 2010 - 06:37

Ferry:

Klasse jongens, leuk om te lezen elke dag, hoe het jullie vergaat. Nog even doortrappen vandaag, en geutjes is in zijn 2e vaderland.

• 11 Mei 2010 - 07:23

Taco:

Luitjes , jullie gaan geweldig...ga zo door....en Lange , Grunn is eraan ...donderdag Roda uit en dan zondag een ouderwetse duik in het Utregse graggie na het behalen van Europa...proost voor U allen...

• 11 Mei 2010 - 09:16

Melinda:

He pompstokken!

wat gaan jullie hard zeg Zwitserland is al in zicht!
    Fijn om te lezen dat jullie goed voor jezelf zorgen ;)

Mannen vergeet niet te genieten onderweg en de paus in Rome is al geinformeerd dat er 2 heerlijke jongens onderweg zijn dus die is zich al aan het voorbereiden op jullie komst!

Gr Melin

• 11 Mei 2010 - 21:19

Meupie/ouwegies:

Wat zijn jullie al ver en wat jammer dat het weer nog steeds tegen zit zeg! Nou hier lijkt het ook wel herfst; heb de gashaard aan! Kreeg nog een sms van pep en mem die ik hier even op moest zetten: ach jongens, jullie zijn zo in onze gedachten! Ik hoop dat het weer wat beter wordt. Misschien dat de engelen en alle heiligen ook de geneugten van het hemels bier naar binnen werken dat verklaart alle nattigheid die nu naar beneden valt. Voordat Rome in zicht is hebben jullie ruimschoots de zegen van boven al gehad. Dikke knuffels van de ouewegies

Verslag uit: Frankrijk, Neuf-Brisach

Carmen Lehner, Lucien Geutjes en Remco Froon

Lucien: Jaren geleden ging ik met goede vrienden (Huub, Connie, Frans en Margot) en natuurlijk ook Remco mee naar Zuid-Frankrijk, waar wij bevangen werden door het fietsvirus. Bij thuiskomst besloten we exact 4 jaar geleden om een Santos trekkingbike te kopen en hebben die toen gelijk in die mooie meimaand uitgeprobeerd in de Pyreneeën. Inmiddels ben ik ook met een goede collega/vriend Arthur naar Santiago geweest, een geweldige ervaring was dit. Gelijk erna werden er plannen gemaakt om weer een mooie tocht te maken en dat werd dus Rome. In Brig sluit Carmen Lehner de zus van...aan, klasse! Ik verheug me erop en wil bij deze Marinus, Piet, Geralda en Suzan bedanken voor het vullen van deze site. Remco: geïnspireerd door de geweldige fietservaringen van Lucien naar Santiago, ook een trotse bezitter van een Santos-fiets en samen meerdere schitterende fietstochten gemaakt in de Pyreneeën met Lucien, wil ik nu ook een pelgrimstocht op de fiets afleggen. Niet de bestemming, maar de reis zelf als doel om tot mijzelf te komen. Carmen: Meine Motivation ist es mal was aussergewöhnliches zu tun. Aus dem Alltag herauszubrechen. Den Einklang mit der Natur zu erleben. Eine zeit erleben wo die wichtigsten Grundbedürfnisse zählen und aller Ueberfluss wegbleibt. Zu spüren wo Grenzen sind und diese zu überwinden. Ich freue mich in der Gruppe auf dem Weg zu sein, auf Entdeckungen und auf gemeinsame Erlebnisse. Innerlich Entspannung zu finden durch die körperlichen Anstrengung und der Nähe zur Natur. Der Weg als Ziel.

Actief sinds 20 Maart 2010